Eva Rohleder v rozhovoru s Proty boty

16.05.2019 23:29

Písničky pro děti jsou fajn, člověk se vyvaruje pozérství

S Evou Rohleder nespolupracují Proty boty poprvé. Eva se velmi významně hudebně podílela už na celovečerním představení Bez mezí, které mělo premiéru před dvěma lety. Když se nyní Proty boty rozhodly připravit taneční pohádku pro děti, byla pro ně tato zpěvačka, violoncellistka, skladatelka a multifunkční hudebnice jasnou volbou.  A v momentě, kdy Eva nadšeně souhlasila, bylo už napůl vyhráno. Několik měsíců teď společně strávili v divadle. A nás moc zajímalo, jak se Evě s Proty boty spolupracovalo a jak se jí s námi tvořilo...


1. Je to tvá první zkušenost s hudbou pro děti?
Hudbě pro děti se už věnuji skoro deset let, mezi porody jezdím do školek a škol hrát dětem autorské pořady. Co se týče divadla, nahrávala jsem v posledních letech hudbu ke dvěma pohádkám Divadla Feste, které byly uvedeny v řece Svitavě a jejím bezprostředním okolí v rámci festivalu Překročme řeku.

2. Kdo vlastně přišel s nápadem zhudebnit dílo Daisy Mrázkové?
S tímto nápadem jsem asi přišla já, když jsme společně s Katkou (režisérka a choreografka pohádky Slon a mravenec, pozn. redakce) uvažovaly o námětu pro taneční představení. Knížky Daisy Mrázkové čteme doma s dcerami a máme jejich citovost a poetiku moc rády.

3. Ano, máš pravdu! Na mně pak zůstalo pročíst se všemi těmi nádhernými knihami a najít právě "tu naši" předlohu... A jak se ti hudba na tuto předlohu skládala?
Písničky pro děti jsou vždycky fajn, člověk se v nich snadněji vyvaruje pozérství :-) Nesnažila jsem se příliš vytvořit  atmosféru podobnou Daisiným knížkám. Spíše zachovat v textu domluvenou charakteristiku postavy a hlavně aby to bylo legrační, mělo to nápad, jiskru a dobře se na to tancovalo. Takové obyčejné cíle :-) U každé z písní jsem byla zpočátku naprosto a zoufale přesvědčena, že mě určitě nic poslouchatelného nenapadne. Nakonec se ale vždy večer před zkouškou něco vylouplo. Potřebuji tlak a plameny za patami.

4. Měla jsi nějakou další inspiraci?
Inspirace je věc složitá, těžko ji nějak specifikovat. Je to mystérium okamžiku, zadáš souřadnice do vesmíru a čekáš, co pošlou. Občas se stane, že nepošlou nic, nebo nějakou blbost, to je riziko povolání.

5. Písničky jsou zpívané i v angličtině. Je pro tebe snadné zpívat v cizím jazyce? Jaké to je?
Popravdě se anglicky zpívá mnohem líp než česky. Sama jsem tím byla při nahrávání překvapená. Čeština je plná souhlásek, melodičnost, aby člověk doloval dynamitem. Angličtina plyne hladčeji. Do jaké míry je to jazykem samým a do jaké míry překladem, je otázka, kterou nemohu kompetentně zodpovědět. Samozřejmě moje "english" nezní moc autenticky, všichni slyší, že to nazpívala snaživá teta z východu. Ale i tak se mi to líbí.

Evi, díky moc za rozhovor.

Pokud by vás práce Evy zajímala více, mrkněte tu: www.zuzomuzicka.cz

Zpět

Kontakt

Kudy k nám?

© 2015 Všechna práva vyhrazena.

Tvorba www stránek zdarmaWebnode